Πολιτική Ηγεσία

Κωδικός μαθήματος
Ε500Ε
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Περιγραφή μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι η προσέγγιση του φαινομένου της ηγεσίας ιδιαιτέρως στο πλαίσιο ενός δημοκρατικού πολιτικού συστήματος. Εξετάζονται οι κύριες θεωρίες, οι αξίες και τα χαρακτηριστικά της ηγεσίας, η σύγκριση προς πρότυπα ηγεσίας στο πεδίο της κοινωνίας και της οικονομίας, η σημασία της ηγεσίας για τη λειτουργία πολιτικών και κοινωνικών θεσμών και ο ρόλος του φύλου. Ακόμη, η συζήτηση για την ηγεσία συνδέεται με τη λήψη αποφάσεων με ιδιαίτερη βαρύτητα στις αξίες και αρχές δημοσίου συμφέροντος, καθώς και στις δομές, λειτουργίες και το συνολικό κανονιστικό πλαίσιο της σύγχρονης διακυβέρνησης που προσδιορίζουν την ποιότητα των αποφάσεων. Τέλος, εξετάζεται η σημασία της κοινωνικής και πολιτικής διάστασης της ιδιότητας του πολίτη για μορφές συλλογικής ηγεσίας με ορισμένο στρατηγικό προσανατολισμό.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Επίπεδο 7 Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων 

Γνώσεις: Οι φοιτητές έχουν αποκτήσει τις βασικές γνώσεις για τις έννοιες και τα φαινόμενα τα οποία εξετάζει η Πολιτική Επιστήμη, καθώς τα μεθοδολογικά εργαλεία ανάλυσης. Το μάθημα ακολουθεί μία δι-επιστημονική προσέγγιση και ενθαρρύνει τους φοιτητές να ανακτήσουν και να αξιοποιήσουν γνώσεις τις οποίες απέκτησαν σε μαθήματα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας. 

Ικανότητες:Οι φοιτητές μαθαίνουν να διακρίνουν τη συνάφεια ορισμένων ερμηνευτικών εργαλείων και να διαμορφώνουν τις κατάλληλες αναλυτικές προσεγγίσεις στην εργασία του μαθήματος. Εξοικειώνονται με την ανάλυση εμπειρικών στοιχείων και την αξιοποίηση θεωρητικής γνώσης για την ερμηνεία ζητημάτων τα οποία αφορούν στην αξιολόγηση των στοιχείων τα οποία προσδιορίζουν τις περιπτώσεις ηγεσίας στη δημοκρατία.Οι φοιτητές συνδυάζουν γνώσεις από διαφορετικούς κλάδους της Πολιτικής Επιστήμης (όπως πχ η Πολιτική Κοινωνιολογία, η Συγκριτική Πολιτική, η Πολιτική Ηγεσία κά), προκειμένου να αποκτήσουν στέρεες γνώσεις και ικανότητα κριτικής ερμηνείας. 

Δεξιότητες: α) επεξεργασίας εμπειρικών στοιχείων για την παρουσίαση στοιχείων σχετικών με τη χρήση της πολιτικής επικοινωνίας στα δημοκρατικά συστήματα, β) προφορικής παρουσίασης της εργασίας τους με τη χρήση σχετικών τεχνολογιών, γ) τεκμηριωμένης γραπτής απάντησης στο πλαίσιο της προόδου σε ερωτήματα τα οποία προϋποθέτουν την κριτική γνώση των ζητημάτων του μαθήματος, δ) ανταπόκρισης στα ερωτήματα της προφορικής εξέτασης με έμφαση στη δυνατότητα του φοιτητή να παρουσιάσει τις γνώσεις του με άμεσο και ολοκληρωμένο τρόπο.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάπτυξη γνώσεων σχετικά με την επίδραση της πολιτικής επικοινωνίας στη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών.  Εξετάζεται η συμβολή των συστημάτων επικοινωνίας στις λειτουργίες συμμετοχής και λογοδοσίας. Ταυτόχρονα, αναλύονται και οι προκλήσεις για τη δημοκρατία όπως προκύπτουν από ορισμένες παθογένειες οι οποίες χαρακτηρίζουν διαχρονικά τη σχέση πολιτικών υποκειμένων και μέσων ενημέρωσης, καθώς και νεώτερες προκλήσεις οι οποίες συνδέονται με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και τη χρήση νέων μέσων, η οποία δημιουργεί ρηξικέλευθες μεταβολές στους τρόπους ενημέρωσης των πολιτών. Ταυτόχρονα, οι φοιτητές καλούνται να διατυπώσουν τα δικά τους ερευνητικά ερωτήματα και να αναζητήσουν απαντήσεις μέσω της συμμετοχής τους στο πλαίσιο των σεμιναρίων, καθώς και τις ατομικές εργασίες που αναλαμβάνουν. Με τον τρόπο αυτό, ενθαρρύνονται να μελετήσουν την σχετική βιβλιογραφία, να αποκτήσουν μία κριτική προσέγγιση στα ζητήματα πολιτικής επικοινωνίας, να αναζητήσουν πολύπλευρες ερμηνείες και να τεκμηριώσουν τις θέσεις τους με συγκεκριμένα ευρήματα έρευνας και ανάλυσης. 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός του μαθήματος είναι η προσέγγιση του φαινομένου της ηγεσίας ιδιαιτέρως στο πλαίσιο ενός δημοκρατικού πολιτικού συστήματος. Εξετάζονται οι κύριες θεωρίες, οι αξίες και τα χαρακτηριστικά της ηγεσίας, η σύγκριση προς πρότυπα ηγεσίας στο πεδίο της κοινωνίας και της οικονομίας, η σημασία της ηγεσίας για τη λειτουργία πολιτικών και κοινωνικών θεσμών και ο ρόλος του φύλου. Ακόμη, η συζήτηση για την ηγεσία συνδέεται με τη λήψη αποφάσεων με ιδιαίτερη βαρύτητα στις αξίες και αρχές δημοσίου συμφέροντος, καθώς και στις δομές, λειτουργίες και το συνολικό κανονιστικό πλαίσιο της σύγχρονης διακυβέρνησης που προσδιορίζουν την ποιότητα των αποφάσεων. Τέλος, εξετάζεται η σημασία της κοινωνικής και πολιτικής διάστασης της ιδιότητας του πολίτη για μορφές συλλογικής ηγεσίας με ορισμένο στρατηγικό προσανατολισμό.

Α΄Μέρος: Θεωρητικά θεμέλια για την ηγεσία 

Β΄ Μέρος: Ηγεσία και πολιτικά συστήματα   

Γ΄Μέρος: Παραδείγματα ηγεσίας 

Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.

 

1.    Ο Machiavelli για την Ηγεσία  
2.    Η πολιτική ως επάγγελμα κατά τον Max Weber  
3.    Σύγχρονες θεωρήσεις Ι
4.    Σύγχρονες θεωρήσεις ΙΙ
5.    Ηγεσία και μεταρρυθμίσεις  
6.    Ηγεσία χωρίς δημοκρατία?  
7.    Ηγεσία και επικοινωνία  
8.    Πρόοδος
9.    Ηγεσία και διαχείριση κρίσεων
10.    Αξιολογήσεις ηγεσίας στον σύγχρονο κόσμο 
11.    Παρουσιάσεις εργασιών
12.    Παρουσιάσεις εργασιών
13.    Συγκεφαλαίωση.  
 

Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

Πρόοδος (ενδιάμεση γραπτή εξέταση εντός εξαμήνου)
Γραπτή εργασία και παρουσίαση
Προφορική εξέταση στο τέλος του εξαμήνου

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Το μάθημα περιλαμβάνει πρόσωπο με πρόσωπο διαλέξεις και σεμινάρια. Στις διαλέξεις αναπτύσσονται τα θεωρητικά ζητήματα και η πολιτική ανάλυση. Στα σεμινάρια αναπτύσσεται συζήτηση στην οποία οι φοιτητές ενθαρρύνονται να εξετάσουν διαφορετικές προσεγγίσεις, να αναζητήσουν στοιχεία και βιβλιογραφία και να παρουσιάζουν τις εργασίες τους.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Μία ειδική πλατφόρμα (eclass) χρησιμοποιείται για την αμφίδρομη επικοινωνία διδάσκοντος-φοιτητών με ανάρτηση χρήσιμου υλικού και πληροφοριών, με δυνατότητες ανάρτησης εργασιών, βαθμολόγησης και online συνεργασίας.  Οι διαλέξεις συνοδεύονται από παρουσιάσεις powerpoint. Με τους τρόπους αυτούς αξιοποιούνται οι ΤΠΕ για πρόσβαση σε ψηφιακό υλικό σχετικό με το αντικείμενο της διδασκαλίας.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

13 Εβδ. x 3 ώρες = 39 ώρες

Ατομική Εργασία

6 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 27 ώρες+ 3 ώρες = 30 ώρες 

Προφορική παρουσίαση

1 ώρα επαφής + 4 ώρες προετοιμασίας= 5 ώρες

Πρόοδος

4 Εβδ. x 3 ώρες x 1,5 = 18 ώρες

Σύνολο Μαθήματος

92 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ 

Η αξιολόγηση γίνεται στην ελληνική γλώσσα (κατ’ εξαίρεση στα αγγλικά στους φοιτητές Erasmus). Για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος απαιτείται βαθμός ίσος ή μεγαλύτερος του 5. Ο τελικός βαθμός προκύπτει από την αξιολόγηση σε τρία διαφορετικά στάδια με διαφορετική βαρύτητα: α) γραπτή εργασία και παρουσίαση (20%), πρόοδος (40%), προφορικές εξετάσεις (40%). Η εργασία είναι έκτασης έως 2.000 λέξεις σε ένα ερευνητικό ερώτημα από μία λίστα θεμάτων που προτείνονται μέσω eclass. Η εργασία πρέπει να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένα και καθολικώς αποδεκτά μεθοδολογικά κριτήρια για τις ακαδημαϊκές εργασίες, να περιλαμβάνει παραπομπές στη σχετική βιβλιογραφία, καλή κατανόηση του ερωτήματος και ικανότητα κριτικής προσέγγισής του. Οι εργασίες παρουσιάζονται στο πλαίσιο των σεμιναρίων, όπου οι φοιτητές λαμβάνουν εποικοδομητικά σχόλια πριν από την οριστική υποβολή τους.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

- Βασικά εγχειρίδια:

  1. N. Machiavelli, Ο Ηγεμόνας
  2. MWeber, Η Πολιτική ως Επάγγελμα
  3. Μάνος Γ. Παπάζογλου, Σύγχρονη Πολιτική Ηγεσία. Κρίση και Νέα Θεμέλια Διακυβέρνησης, Παπαζήση, 2012.   

1. Burns, J. (1978). Leadership. New York: Harper Perennial. 

2. Kellerman, B. (2008). Followership. How Followers are Creating Change and Changing Leaders. Boston: Harvard Business Press. 

3. Kellerman, B. (2010) ed., Leadership. Essential Selections on Power, Authority, and Influence, New York: McGraw Hill. 

4. Machiavelli, N. Il Principe (1532) 

5. Weber, Μ. ([1921] 1947). The Theory of Social and Economic Organization, trans. A. Henderson and T. Parsons, ed. T. Parsons, New York: The Free Press. 

6. Weber, Μ. (1987). Η Πολιτική ως Επάγγελμα. μετάφραση και εισαγωγή Μ. Κυπραίος, Αθήνα: Παπαζήση. 

7. Παπάζογλου, Μ.Γ. (2012) Σύγχρονη Πολιτική Ηγεσία. Κρίση και Νέα Θεμέλια Διακυβέρνησης. ΑθήναΠαπαζήση

8. Dahl, R. (2000). On Democracy. New Haven:Yale University Press.

 

Χρήσιμοι σύνδεσμοι:

  • Συλλογικός κατάλογος ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών (πραγματοποιεί ταυτόχρονη αναζήτηση σε όλες τις βιβλιοθήκες): http://www.unioncatalog.gr/ucportal/

  • Κατάλογος βιβλιοθηκών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου: http://opac.library.uop.gr/cgi-bin-EL/egwcgi/egwirtcl/targets.egw

  • Κατάλογος ελληνικών βιβλίων που κυκλοφορούν στο εμπόριο (καλά ενημερωμένος για σχετικά πρόσφατες εκδόσεις, τελευταίας δεκαπενταετίας περίπου). Χρησιμεύει για να δείτε τις τιμές, αν ενδιαφέρεστε για αγορά βιβλίων. Προσοχή: Η αναγραφόμενη είναι η τιμή εκδότη, αλλά ενδέχεται να βρείτε βιβλία με μικρή ή και σημαντική έκπτωση (κυρίως σε εκπτωτικά βιβλιοπωλεία της Αθήνας): http://www.biblionet.gr/

  • Κατάλογος διαθέσιμων πανεπιστημιακών συγγραμμάτων (σε ορισμένα από αυτά είναι προσβάσιμος ο κατάλογος περιεχομένων και ίσως ένα τμήμα του βιβλίου, π.χ. η εισαγωγή): https://service.eudoxus.gr/search/

  • Κατάλογος κυρίως αγγλόφωνων βιβλίων σε αρκετά από τα οποία υπάρχει διαθέσιμο τμήμα τους (κατάλογος περιεχομένων, κάποιο κεφάλαιο, ενδεικτικά χωρία κτλ.): http://books.google.gr/

Ευρύτερα γνωστές ηλεκτρονικές διευθύνσεις ειδικευμένες στην καταγραφή πηγών πληροφοριών και στατιστικών στοιχείων σχετικών με την έρευνα των κοινωνικών επιστημών είναι:   

  • Web Sources for Study and Research Around the World:

http://www.intute.ac.uk/socialsciences/

  • Social Science Research Network:

http://www.ssrn.com/

  • The World Factbook:

                                https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/

  • Gateway to Countries and Regions:

http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/COUNTRIES/0,,pagePK:180619~theSitePK:136917,00.html

  • Political Resources Around the World (countries, governments, parties, media, organizations):

                                http://www.politicalresources.net/

  • Web Sources for Politics and Governments Around the World:

http://www.politicsresources.net/

Επίσης, οι φοιτητές/τριες έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρονική πύλη Ζέφυρος με τις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες: http://www.zephyr.libh.uoc.gr.

 

Εξίσου εφικτή είναι η πρόσβαση στις ακόλουθες ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες στο διαδίκτυο: 

  • Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης

                http://www.ekt.gr

  • Ινστιτούτο Ερευνών Δημόκριτος

                http://www.lib.demokritos

  • Ευγενίδειο Ίδρυμα

                http://www.lib.eugenfound.edu.gr/gr/libframesgr.html

  • Παιδαγωγικό Ίδρυμα

                http://www.pi-schools/library/pi-lib/elec-lib.htm

  • Social Science Research Network (SSRN) www.ssrn.com Composed of specialized research networks supported by the collaboration of scholars devoted to rapid worldwide dissemination of social sicence research.  Site composed of specialized research networks.  The electronic paper collection contains of 121,500 downloadable documents.

  • Directory of Open Access Repositories www.opendoar.org Use the "search repository contents" feature to search for key terms across all of the repositories represented on the directory  

  • OpenArchives.eu http://openarchives.eu/ OpenArchives is the European guide to OAI-PMH compliant digital repositories in the world.
      

  • Society for Political Methodology working papers http://polmeth.wustl.edu/workingpapers.php  

  • State Politics and Policy Quarterly (Published by the APSA Organized Section on State Politics and Policy) Data Resources http://www.ipsr.ku.edu/SPPQ/research.shtml

  • Berkeley Electronic Press ResearchNow http://researchnow.bepress.com/workingpapers.html A set of institutional repositories of universities, colleges, and research institutes and preprints/working papers

  • International Knowledge Network of Women in Politics working papers  www.iknowpolitics.org/en/taxonomy_menu/4/799  

  • European Social Survey www.europeansocialsurvey.org The ESS is an academically-driven social survey designed to chart and explain the interaction between Europe's changing institutions and the attitudes, beliefs and behaviour patterns of its diverse populations. Now in its fourth round, the survey covers over 30 nations and employs the most rigorous methodologies. 

  • Manuscripts on "egalitarian theories of justice and their applications"
    http://mora.rente.nhh.no/projects/EqualityExchange/Manuscripts/tabid/57/Default.aspx  

 

PROL: Political Research Online

Political Research Online (PROL) is a repository of papers delivered at professional conferences, and emerging political science scholarship.  PROL accepts pre-print scholarship and research for review and comment.  It is also a repository for political science papers increasingly available through center and institute web servers and not readily identifiable generally in the field. 

Political Research Online is a collaborative project led by the American Political Science Association and a consortium of political science and related associations including the Canadian Political Science Association, International Studies Association, Midwest Political Science Association, New England Political Science Association, Northeastern Political Science Association, Political Studies Association (UK), Southwestern Political Science Association, Southern Political Science Association, Western Political Science Association, National Conference of Black Political Scientists, and American Society for Public Administration.

Find the leading-edge research you need on PROL.  To use PROL to search or post papers online, you need only provide an email address.

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS (ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)

https://eclass.uop.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=264